top of page

כלכלה מקומית ואזורית

התארגנות קבוצות של עסקים למימוש הפוטנציאל העסקי
התארגנות פירמות קטנות ובינוניות בחממה הפתוחה

פירמות קטנות ובינוניות חייבות להתארגן במטרה לממש טוב יותר את הפוטנציאל העסקי שלהן באמצעות; גיבוש כוח קניה גדול יותר למול ספקים, חיפוש ומימוש הזדמנויות עסקיות, יצירת יתרון לגודל דרך שיתוף פעולה עם פירמות אחרות, אימוץ חדשנות וטכנולוגיה והתייעלות

 

החממה הפתוחה היא מודל לפיתוח כלכלי המתבסס על הון אנושי ויזמות מקומית. תפקידה לבסס פיתוח כלכלי אזורי על ידי חיזוקם של תחומים עסקיים, בהם יש מסה גדולה יחסית של פירמות קטנות ובינוניות, באופן שיוביל  להתפתחות התמחויות עסקיות בעלות יתרון תחרותי מקומי. החממה מבצעת זאת באמצעות: יצירת הזדמנויות עסקיות והתייעלות שיחזקו את הפעילות העסקית של הפירמות ויעודדו שיתוף פעולה בין עסקים משלימים ומתחרים הפועלים בשרשרת הערך התחומית. החממה הפתוחה פועלת באופן יזום לצירוף עסקים.

 

עקרונות ההתארגנות

  • התמקדות בתחום עסקי מוגדר ואזור גיאוגרפי מוגדר, בהם קיימת מסה קריטית של פירמות מתחרות, קשורות ותומכות ופוטנציאל עסקי לא ממומש.

  • פניה יזומה לעסקים, ותיקים וחדשים, במקביל לפניות יזומות של פירמות. הפירמות נשארות  במקומן הטבעי.

  • ההצטרפות להתארגנות תתבסס על הסכם מחויבות דו-צדדי לעמידה בתנאי שיתוף פעולה מוסכמים.

  • ההתארגנות תפעל כיזם לחיפוש ומימוש הזדמנויות עסקיות בכל "שרשרת הערך של התחום" כולל: הכשרה, מו"פ, העברת טכנולוגיות, פיתוח שווקים והתנהלות בשווקים, בארץ ובעולם, טיפול בתשומות ובתפוקות והתייעלות.

  • ההתארגנות מלווה  את היזמים גם בניהול פעילותם העסקית הפרטית.

  • ההתארגנות המשותפת תאפשר איגום אמצעים, כולל סיוע ממשלתי.

 

עקרונות בעלות חשיבות לגיבוש ההתארגנות ולהמשכיותה:

  • שילוב הכוחות היזמיים שבין השותפים להתארגנות בקידומה.

  • יצירת מנגנון מתגמל, שיעודד שיתוף אחרים בהתארגנות, בהזדמנויות עסקיות שיוזם אחד השותפים.

  • יצירת קונטקסט סביבו מתארגנים – הגדרת נושאי ההתארגנות לטווח מידי וארוך; קידום עסקי, ייעוץ, העברת טכנולוגיות, הכשרה...

  • יצירת "דבק" בין העסקים בהתארגנות - הגדרת אינטרסים משותפים סביבם יתארגנו; תחומי שיתוף הפעולה, בניית מנגנון תקשורת יעיל ושקוף

  • הגדרת כללים ברורים (תקנון והסכם מחויבות דו צדדי) שיגדירו את הפעילות של ההתארגנות ותחומי הפעילות שכל עסק יבחר להשתתף במסגרת זו (הרעיון הוא שלא תהיה חובת השתתפות גורפת של כל עסק החבר בהתארגנות לכול פעילויותיה, אולם עם הבחירה להיות שותף לפעילות מסוימת תהיה חובת ההשתתפות לפרק זמן מוגדר).

  • התמקדות תחילה ביוזמות שיכולות להניב ערך מידי לשותפים וליצור תזרים מזומנים להמשך פיתוחה של ההתארגנות

  • בד"כ יידרש צד שלישי לגיבוש העסקים (ההיתכנות שהיוזמה תבוא מצד העסקים נמוכה)

  • תחילתה של ההתארגנות בתהליך של אבחון ותכנון

  • יצירת מודל עסקי שיאפשר את המשך פעילות ההתארגנות לאחר סיום תקופת התמיכה

חיזוק מתחמים מסחריים

במהלך השנים האחרונות הוקמו ועדיין מוקמים בישראל עשרות קניונים ו"פאואר סנטרים" בתוך הערים, בשוליהן ומחוץ להן . מתחמים מסחריים אלה הביאו לארץ מסחר מודרני, רשתות בינלאומיות ומותגים. למתחמים אלה ולרשתות הפועלות בהם עוצמה כלכלית רבה המתורגמת לכוח שיווקי גדול בתחרות על הצרכנים, הצרכנים מגיבים בחיוב לכוחות אלה ומעדיפים אותם על פני המסחר הקמעונאי שאינו מאורגן, הפועל במרכזי הערים.

 

מרכזים ורחובות שוקקים הם מקום המפגש העירוני, המחולל את ההתפתחות  עירונית. בהם באה לידי ביטוי ה"צפיפות" במובנה החיובי, האינטנסיביות, המפגש בין מגוון אוכלוסין ומגוון עסקים היוצרים את ההזדמנויות ומחוללות התחדשות ופיתוח. בהם העסקים מוצאים את העסקים התומכים והמשלימים, את השוק למוצריהם או לשירותים שהם מייצרים ובהם נבנית התחרות הבונה.

מרכזים אלה חיים ופעילים רק כאשר הסקטור העסקי בהם פורח.

bottom of page