top of page

שיתוף פעולה בתהליך היזמות


פעילות יזמית מבוססת על שיתוף פעולה בין בעלי חשיבה ניהולית, (Director), יזמית (Entrepreneur), מחקרית (Inventor) מסחרית (Timmons, 1999) (Promoter) (תרשים 2). התכונות הנדרשות לכל תפקיד שונות. טימונס מגדיר שתי תכונות בסיסיות: יצירתיות וידע בניהול ומגדיר נישה שונה לכל אחת בהתאם לתפקיד.

שרשרת הערך ממחישה את רשת הקשרים הדרושים בין פעילויות שונות של הפרימה לבין עצמן וביניהן ובין הסביבה החיצונית.

תפקידי הצוות היזמי

בעלי חשיבה ניהולית (Director)

מנהל פועל באילוצים של תקציב, של זמן ושל תוצאות רצויות. עליו להיות בעל ידע מעמיק בניהול ולהמעיט ככל האפשר במידת יצירתיות על מנת לשמור על מסגרת יציבה ולא לשנות תדיר את תכנית העבודה. חשיבה יצירתית מחייבת "חשיבה מחוץ לקופסה" והימצאות בשטח רוב הזמן. מנהל חייב לבלות את רוב זמנו בפירמה, ולכן אין הוא יכול להיות בפנים ובחוץ בו-זמנית, ומנהל ויזם כאחד.

בעלי חשיבה יזמית (Entrepreneur)

יזם צריך להיות הן יצירתי והן בעל ידע מעמיק בניהול. יצירתי, משום שעליו לזהות את ההזדמנויות העסקיות הטובות ביותר בכל רגע נתון, ובעל ידע מעמיק בניהול כדי להבין את חשיבת המנהל שאליו הוא כפוף. עליו להיות בעל יכולת ניהול רב-תחומית משום שהוא עשוי להיות בקשר עם עובדים מחוץ לתחום התמחותו, קרי עם כל האגפים בפירמה: פיתוח, ייצור, מימון, מכירות ולקוחות פוטנציאליים בשווקי יעד שונים. מטרתו היא לבנות אלטרנטיבות של יכולות פוטנציאליות עתידיות בעבור הפירמה וליצור ערך מוסף ללקוחותיה.

בעל חשיבה המצאתית (Inventor)

בעל חשיבה הממצאתית אחראי על פיתוח הידע. עליו להיות בעל יכולת ליישמו כדי להבטיח שיפור מתמשך במוצרים ובתהליכי הפיתוח, הייצור, השיווק או המכירות בהתאם להתמחותו בפירמה. ללא חשיבה המצאתית אי אפשר לשמור על יתרון תחרותי לאורך זמן. אין כל הכרח שתפקיד הממציא יהיה מאויש על ידי עובד של הפירמה. מסגרות חיצוניות כמו מכוני מחקר, מומחים חיצוניים או ייצוג של חברה זרה המתמחה בתחום הנדון יכולים למלא את תפקיד הממציא.

בעל חשיבה מסחרית (Promoter)

על המקדם להבין את פסיכולוגיית הלקוח ולהחזיק ברשת קשרים, בידע שיווקי וביכולת שכנוע. אחריותו לקדם את המוצר בשוק. תפקיד זה יכול להיות פנימי, חיצוני או בגיבוי חיצוני.

שרשרת הערך (Value Chain) ותפקיד השיווק

.(Porter, 1998) שרשרת הערך היא תהליך ביצוע פעילויות התלויות אחת בשנייה היוצר בעבור הפירמה את הערך המוסף הרצוי

שרשרת הערך מורכבת מפעילויות בסיס ומפעילויות תמך (תרשים 3). תפקיד השיווק בשרשרת הערך הוא לגרום לשיפור מתמיד של הערך המוסף, דרך זיהוי תועלות הלקוחות המאפשרים לפירמה להציע מוצרים מתאימים ולהגדיל את רווחיה.

הבלוג הינו פרק מהספר - ניהול השיווק, חדשנות וחשיבה יזמית

בהקלדת קוד קופון "מרץ" תזכה להנחה נוספת של 25 ש"ח במהלך חודש מרץ

פעילויות בסיס (Primary activities) ותפקיד השיווק

לוגיסטיקה פנימה (Inbound logistic)

פעילות זו אחראית על הבאה אל תוך הפירמה את כל חומרי הגלם, הציוד או השירותים הנדרשים לביצוע פעולות הבסיס והתמך. מערכי תקשורת ולוגיסטיקה דו-כיווניים עם ספקים, עם חברות הובלה ועם קבלני משנה שונים מאפשרים הספקה של כל פריט בזמן הנדרש ובתנאים הנדרשים. שיתוף פעולה של לוגיסטיקה פנימה עם הפעילויות האחרות חיוני להצלחתה של הפירמה.

ייצור-הפקה (Operations)

הייצור מצריך סביבו מגוון פעילויות, ביניהן מחסני חלפים, מרכזי אריזה, הנדסה, תחזוקה מיקור פנים וחוץ, קבלני משנה בייצור או מתן שירותים. פעילויות אלו אינן יכולות להתבצע ביעילות ללא שיתוף פעולה עם הפעילויות האחרות של הפירמה והבנת האחריות המוטלת על כל אחד.

לוגיסטיקה החוצה (Outbound logistics)

המוצר צריך לעבור מהמפעל ללקוח דרך תחנות רבות, ביניהן תהליכי שימור, הובלה, מחסנים וגורמי ביניים שונים. כל העברה ואופן הטיפול בה עלולים לפגוע בערך המוסף של המוצר או בעיתוי מועד ההספקה. חדשנות בתחומי האריזה ושימור המוצר, ההובלה ומערכות המידע המלוות את המוצר בדרכו עשויות להבטיח תועלת מרבית בהעברת המוצר מפירמה ללקוח.

נקודות המכירה

מקומות המפגש בין המוצר ללקוח יכולים להיות הן וירטואליים והן פיזיים. מפגש וירטואלי מתקיים כאשר המוצר נרכש דרך אינטרנט, קטלוג או טלפון. חדשנות בשיטות המחשה עשויה להועיל לפעילות המכירה של הפירמה. נקודות המכירה יכולות להיות גם פיזיות, כמו חנות בקניון או ברחוב. גם במקרה זה הפעלת כל נקודת מכירה מחייבת שיתוף פעולה עם פעילויות הבסיס האחרות

של הפירמה ועם גורמי חוץ.

תפקיד השיווק ופעילויות הבסיס

פעילויות הבסיס מיישמות את תכנית השיווק שגובשה על ידי ההנהלה בגיבוי השיווק כדי להשיג את המכירות החזויות. בפועל המכירות יכולות להיות שונות מהחזוי. תפקידו של השיווק לזהות את הסיבות לשינויים ולהציע פתרונות. הסיבות יכולות להיות פנימיות או חיצוניות. דוגמאות לסיבות פנימיות: ביצוע שלא בהתאם לתכנון של פעילות בסיס (איחורים בלוגיסטיקה פנימה או החוצה או עלויות שונות מהמתוכנן של חומרי הגלם). דוגמאות לסיבות חיצוניות: הופעת מתחרה חדש או החלטת ממשלה המשנה את תנאי השוק.

פעילויות תמך (Support activities) ותפקיד השיווק

פעילויות התמך יוצרות את האמצעים המאפשרים לפעילויות הבסיס לפעול. תשתית וניהול הפירמה, גיוס הכשרה וניהול אנושי, פיתוח טכנולוגיה ורכש הם פעילויות התמך שיוגדרו להלן.

תשתית וניהול הפירמה

הפירמה יכולה לרכז את כל התשתיות, מתקני ייצור, פיתוח, אחסון, במקום אחד או לפזרם בין מקומות שונים. ניהול הפירמה יכול להיות מרוכז במקום אחד או יותר. באחריות הניהול להחליט החלטות בכל רגע ובכל זמן בהתאם לאסטרטגיה העסקית שגובשה ויעדיה.

גיוס וניהול כוח אדם

פעילות כוח אדם עובדת בשיתוף פעולה עם הנהלת הפירמה ועם פעילויות התמך והבסיס האחרות על מנת לקבוע מהו ההון האנושי הדרוש לפירמה. בהתאם להחלטות בתחום כוח האדם, מגייסים עובדים ומכשירים אותם. פעילות זו מחייבת זיהוי נכון של בעלי הידע הדרושים בזמן הנכון בכל תחומי פעילותה של הפירמה. בעלי הידע יכולים להיקלט בפירמה כעובדים או לשכור את שירותיהם כעובדי חוץ.

פיתוח טכנולוגיה

פיתוח טכנולוגיה יכול להיות יזום ולתרום לכל הפעילות של שרשרת הערך. אנשי המחקר והפיתוח אחראים על פיתוח טכנולוגיית המוצר, על תהליך הייצור שלו ועל ההיבטים הלוגיסטיים (פנימה והחוצה). נוסף על כך, אנשי המחקר והפיתוח שותפים בתהליכי קבלת החלטות עם הנהלת הפירמה, באשר לשאלה מה לפתח בכל אחת מפעילויות שרשרת הערך.

רכש

הרכש מעורה בכל הפעילויות ועליו לתת מענה לכל דרישה של חומר גלם, של ציוד או של שירות. תפקיד הרכש לאתר מקורות אספקה לכל פריט, לנהל משא ומתן באשר לכמות, למחיר ולמועדי אספקה ולחתום על החוזים.

תפקיד השיווק בפעילויות התמך

שיווק עומד בתווך בין הנהלת הפירמה לבין פעילויות אחרות. לאור יעדי הפירמה ויכולותיה, השיווק בוחן את סביבות העסקים בשוק ומזהה הזדמנויות עסקיות, לקוחות ומוצרים פוטנציאליים. השיווק פועל בשיתוף פעולה עם פעילויות אחרות של שרשרת הערך כדי להבטיח התאמה בין ההזדמנויות העסקיות שזוהו לבין יכולתן של הפעילויות לממשן במסגרת יעדי הפירמה.

הבלוג הינו פרק מהספר - ניהול השיווק, חדשנות וחשיבה יזמית

בהקלדת קוד קופון "מרץ" תזכה להנחה נוספת של 25 ש"ח במהלך חודש מרץ

![endif]--


Featured Posts
No posts published in this language yet
Once posts are published, you’ll see them here.
Recent Posts
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page